Scenariusz lekcji historii I wojna światowa

Konspekt lekcji historii I wojna światowa

Konspekt lekcji Pierwsza wojna światowa

 Temat: I wojna światowa- powtórzenie i utrwalenie wiadomość

Cele ogólne:

  • Uczeń zna przyczyny wybuchu I wojny światowej;
  • Uczeń umie wymienić najważniejsze bitwy I wojny światowej;
  • Uczeń potrafi zdefiniować pojęcie mocarstwo, Trójporozumienie, Trójprzymierze, ententa, państwa centralne, wyścig zbrojeń, kolonializm;
  • Uczeń potrafi współpracować w grupie;

Metody:

  • Aktywizujące;
  • Czynne;
  • Słowne;

Forma pracy:
– praca indywidualna;

– praca w grupie;

Pomoce dydaktyczne:
–  podręcznik, atlas historyczny, mapa, przygotowane przez nauczyciela rozsypanki i uzupełnianki, mazaki, arkusze papieru, materiały archiwalne;

Przebieg zajęć:

  1. Sprawdzenie listy obecności i przygotowanie sali do zajęć.
  2. Sprawdzenie zadanej pracy domowej.
  3. „Rozsypanka”

Każdy uczeń otrzymuje od nauczyciela rozsypankę składającą się z dat, wydarzeń i postaci. W zależności od liczebności klasy od trzech do pięciu dat i postaci oraz wydarzeń do połączenia. Jeśli istnieje taka możliwość dobrze by było gdyby daty, wydarzenia i postacie się nie powtarzały u innych uczniów. Zadaniem uczniów jest połączenie dat i wydarzeń, następnie cała klasa układa karteczki chronologicznie.

  1. „Dokończ zdania”

Każdy uczeń dostaje karteczkę, na której musi uzupełnić dane. Na przykład:

I wojna światowa wybuchła……

Państwa należące do trójprzymierza to…..

Polska odzyskała niepodległość…..

Kiedy zakończyła się I wojna światowa….

Zakończenie I wojny światowej oznaczało klęskę…..

Następnie odpowiedzi są odczytywane na głos przez uczniów.

  1. „Praca w grupach”

Uczniowie podzieleni przez nauczyciela na cztery grupy tworzą mapę myśli na zadany przez nauczyciela temat. Uczniowie mają do dyspozycji papier i kolorowe mazaki. Grupa pierwsza przygotowuje przyczyny wybuchu I wojny światowej, grupa druga wymienia najważniejsze bitwy I wojny światowej, grupa trzecia opisuje sytuację Polski w czasie I wojny świtawej a ostatnia grupa zajmuje się rodzajami broni wykorzystywanymi podczas I wojny światowej i zniszczeniami jakie wojna spowodowała.

  1. „Materiały archiwalne”

Nauczyciel za pomocą prezentacji multimedialnej pokazuje uczniom różne materiały archiwalne dotyczące I wojny światowej, na przykład zdjęcia, filmy, kopie dokumentów.

  1. Podsumowanie, zadanie pracy domowej i zakończenie zajęć.

 

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here