SCENARIUSZ LEKCJI JĘZYKA POLSKIEGO
„BALLADYNA”
TEMAT: W świecie Balladyny.
CELE LEKCJI:
Uczeń:
– potrafi określić motywy działania bohaterki,
– w tekście odszukuje fragmentów, które są poparciem dla jego argumentów sformułowanych w dyskusji,
– zna cechy wywiady, potrafi zredagować kwestionariusz wywiadu,
– przeprowadza aranżowany wywiad,
– efektywnie współpracuje w zespole.
METODY PRACY:
– pogadanka,
– praca w grupach.
FORMY PRACY:
– indywidualna,
– praca w grupach.
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
– karta z cytatami.
PRZEBIEG LEKCJI:
CZĘŚĆ WSTĘPNA:
1) Czynności organizacyjne: lista, obecności, praca domowa.
2) Pogadanka wstępna: przypomnienie poznanych we wcześniejszych latach edukacji informacji dotyczących tego, czym jest dramat.
3) Jeden z uczniów ma za zadanie znaleźć w słowniku języka polskiego pojęcie dramat. Czy definicję na głos.
4) Zapisanie tematu lekcji.
CZĘŚĆ WŁAŚCIWA:
1) Zredagowanie krótkiej notatki dotyczącej znaczenia słowa „dramat”.
2) Uczniowie mają za zadanie zredagowanie 3. zdań w których stosują różne
znaczenia słowa “dramat”.
3) Uczniowie w grupach mają za zadanie utworzyć plan wydarzeń utworu.
4) Prezentacja efektów pracy. Konfrontacja z pozostałymi grupami.
5) Wspólne zredagowanie planu (załącznik 1).
6) Rozdanie uczniom karty z cytatami
A “Dwa im dzbanki daj,
Niechaj idą w gaj,
Która więcej malin zbierze,
Tę za żonę pan wybierze,
Ta będzie panią”
B “Więc mam już wszystko… wszystko… teraz trzeba
Używać… pańskich uczyć się uśmiechów
I być jak ludzie, którym spadło z nieba
Ogromne szczęście…”
C “ Dobre moje córki
Z wami to nawet ubożyna miła;
(…)
Już o was słychać na królewskim dworze?
(…)
Jaki królewic- niech i kruchta dworu
Albo koniuszy- zajeżdza karetą…
I mówi do mnie: “Podściwa kobieto,
Daj mi za żonę jedną z córek”- “Panie!
Weź Balladynę, piękna jak dziewanna”-
Tobie się także, Alino, dostanie
Rycerz za męża…”
D “(…) król, nim siądzie do pierwszego stołu,
Nim da spoczynek strudzonemu czołu,
Które uciska w dzień korona sławna,
Wprzódy na ławie sądowniczej siada,
I rozwiązuje kryminalne sprawy.
(…)
Przysięgam sobie samej, w oczach Boga,
Być sprawiedliwą.”
E “ Gdybym miała trzy wybladłe twarze,
Na każdej twarzy trzy straszniejsze plamy,
Wolę je nosić aż do Boga sądu,
Niż…”
(…)
“Milcz, zbrodniarko! teraz my się znamy
Do głębi serca…”
F “ Chodź tu, Kostrynie. Winnam ci tak wiele,
Że ci półowa zdobytego miasta,
Półowa kraju, i chleba półowa
Słusznie się należy…”
7) Uczniowie dobierają cytaty do wyróżnionych dziejów Balladyny.
8) Przypomnienie wiadomości o „wywiadzie” – czym jest, jakie są zasady jego tworzenia.
CZĘŚĆ KOŃCOWA:
1) Przeczytanie przykładowego wywiadu z bohaterem literackim jako wprowadzenie do zadania domowego.
PRACA DOMOWA
Zredaguj wywiad, który mógłbyś przeprowadzić z Balladyną.
Załącznik 1.
I Balladyna w chacie Wdowy.
II Balladyna i konkurs malinobrania.
III Balladyna żoną Kirkora.
IV Balladyna u Pustelnika.
V Balladyna i Fon Kostryn.
VI Balladyna królową.