Kształtowania umiejętności rozpoznawania i wyrażania emocji

Scenariusz do zajęć integracyjnych z zakresu kształtowania umiejętności rozpoznawania, nazywania i wyrażania emocji.

Scenariusz do zajęć integracyjnych z zakresu kształtowania umiejętności rozpoznawania, nazywania i wyrażania emocji.

Prowadzące: mgr Anna Machowiec

Grupa: Skrzaty (6,5- latki), Żabki (gr. dzieci specjalnej troski)

Temat:Niech się dzieci cieszą, niech będą szczęśliwe”

Cele ogólne (grupa dzieci 6,5- latków):

  • nabywanie swobody w wyrażaniu swoich myśli i przeżyć,

  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i wyrażania emocji,

  • nawiązywanie pozytywnych relacji z dziećmi niepełnosprawnymi.

Cele ogólne (gr. dzieci specjalnej troski):

  • rozwijanie umiejętności rozpoznawania wybranych emocji,

  • doskonalenie umiejętności naśladowczych,

  • ćwiczenie koncentracji uwagi.

Cele operacyjne

dziecko 6,5 letnie:

  • słucha i wykonuje polecenia,

  • rozpoznaje i nazywa wybrane emocje,

  • potrafi wyrazić emocje za pomocą ruchu, mimiki twarzy,

  • pomaga dzieciom niepełnosprawnym podczas zabawy.

dziecko niepełnosprawne:

  • wykonuje polecenia,

  • naśladuje ruchy nauczyciela i kolegów z grupy Skrzaty,

  • wskazuje smutną i wesołą minę,

  • potrafi pokazać w jakim jest nastroju: wesoły smutny.

Metody:

  • słowna: rozmowa, metoda żywego słowa,

  • czynna- zadań stawianych dziecku do wykonania,

  • percepcyjna oparta na bezpośrednim spostrzeganiu i przeżywaniu,

  • pedagogiki zabawy.

Formy pracy: z całą grupą

Pomoce: szare gazety, obrazki z twarzami dzieci wyrażające różne emocje, lusterko dla każdego dziecka, balony, nagrania muzyki.

Przebieg:

  1. Powitanie – zabawa integracyjna przy muzyce – dzieci po kolei podają swoje imiona w rytm muzyki.

  2. Zabawa „Emocjonalne karty” – każde dziecko dostaje kartę z twarzą wyrażającą wybraną emocje: radość, smutek, złość, zdziwienie, strach. Zadaniem dzieci jest nazwać jaką emocje wyraża twarz na obrazku. Dzieci z grupy specjalnej troski wskazują na obrazku minę wesołą i smutną.

  3. Gra mimiczna z wykorzystaniem lusterek – dzieci siedzą w kole na dywanie, każde trzyma w rękach lusterko. Do każdego wypowiedzianego przez nauczyciela zdania robią odpowiednią minę wyrażającą ich uczucia i oglądają swoje miny w lusterku.

  • „Dostałeś prezent od babci”

  • „Zgubiłeś swój ulubiony samochód (lalkę)”

  • „Za oknem pada zielony śnieg”

  • „Zobaczyłeś groźnego, dużego psa”

  • „Pokłóciłeś się z kolegą (koleżanką)”

  1. „Podróż do Krainy Radości, Złości, Spokoju” – zabawa w formie opowieści ruchowej

  2. Zabawa „Papierowa wojna” – dzieci otrzymują szare gazety, na sygnał formują papierowe kulki i obrzucają się nimi nawzajem siedzią, kucając, stojąc. Po upływie określonego czasu papierowa wojna dobiegła końca. Wszystkie dzieci formują teraz ze swoich kulek wielką „kulę pokoju” i ustawiają w widocznym miejscu.

  3. Zabawa „Ludzie do ludzi”- dzieci dobierają się parami. Nauczycielka daje polecenia, które wszyscy wykonują, np. „ucho do ucha”, „stopa do stopy”, „policzek do policzka”. Na hasło „ludzie do ludzi” trzeba szybko zmienić parę.

  4. Ewaluacja zajęć „Jak się czujesz?” Dzieci dostają balona i malują na nim minę wyrażającą ich samopoczucie w czasie zajęć. Dzieci z grupy Żabki wskazują odpowiednią buźkę wesołą bądź smutną.

PODZIEL SIĘ

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here